maandag 3 mei 2010

Stripvader niet meer onder de mensen

Vorige week is de oprichter van de eerste Nederlandse stripwinkel, Lambiek, Amsterdam, Kees Kousemaker overleden. Samen met vriend Robèrt, niet op Hyves, bezocht ik die winkel vanaf het prille begin in 1968.We waren toen een jaar of 16.Robert houdt nog meer van strips dan ik, en was er wekelijks te vinden;ik moest ook nog veel geld aan muziek besteden, dus ik deed het iets rustiger aan.In de kelder aan de Kerkstraat hing een fijne sfeer.Kees was aardig en altijd in voor een praatje en een advies.Je kon er de meest gangbare strips kopen-daar verdiende hij tenminste aan-maar ook zeldzame rotzooi-zo kwam ik aan mijn Kick Wilstra-verzameling (18 deeltjes). Losse nummers van talloze striptijdschriften, unieke tekeningen, alles was er. Later werd het een galerie, daar had ik nog minder mee.Robert bleef komen. Geweldige, vormende werking ging er vanuit. Woensdagochtend vertelt Robert daarover in AmsterdamWordt Wakker, ergens rond 7.50.http://weblogs.nrc.nl/cultuurblog/2010/04/29/eerbetoon-aan-stripman-kees-kousemaker/

1 opmerking:

Hannie zei

Tsja, ik heb daar meer geld uitgegeven dan verstandig genoemd kan worden.
Wat een luilekkerland.
De baas van die tent zal nog lang in mijn herinnering blijven.