dinsdag 22 juni 2010

Nabespreking 23dingen

23dingen was voor mij uiteindelijk een Race tegen de Klok. Vol enthousiasme aangegaan en op het einde te weinig gelegenheid gecreeërd om het bevredigend af te sluiten.Dat lag aan verschillende oorzaken.
1.Ingezet op teveel paarden gedurende het traject: ik was al aardig vertrouwd met Hyves, Facebook, LibraryThing en vind dat ook leuk om te doen. Sociaal netwerken via deze mogelijkheden is voor mij een eitje. Het uitbuiten van de talloze mogelijkheden van deze netwerken daarentegen valt echter al snel weg door de voortdurende druk van het volgende Ding-zo heb ik eigenlijk de geweldige kanten van de muzieksites, de rss feeds en googledocs laten liggen na een vluchtige kennismaking. Op het werk heb ik weinig gelegenheid gevonden dieper op deze zaken in te gaan. Thuis wil ik ook wel eens ontspannen door te Bloggen-ik had de intentie dat via dit blog te doen, maar swichte toch keer op keer naar de andere mogelijkheden.Wèl heb ik nu leren Twitteren, en zie daar ook de lol en het nut van in. Dit is voor mij echt een ontdekking! Plus googleDocs.
2.Ik ben 23dingen aangegaan met twee doelen:
a. verbeteren van mijn kennis van sociaal netwerken
b. wat kan ik hiermee in mijn werk en wat kan mijn werk hiermee

a is zeker gelukt, al is het voor een inhoudelijk iemand als ik me zelf inschat , nog te oppevlakkig
b via facebook en twitter heb ik mijn werk enigszins kunnen integreren-door bekendmakingen van events die met mijn werk te maken hebben ; de OBA zelf staat voor de uitdaging te besluiten Sociaal Netwerken te integreren in haar beleid, zowel intern als extern. Daar zal ik het nodige aan doen, o.a. door een Communicatieplein te organiseren over 23dingen.Bereid jullie daar maar op voor, want van jullie-deze groep deelnemers, verwacht ik wel wat!

Verbeterpunten 23Dingen: een tussentijdse bijeenkomst, of vastgestelde chatsessies of videoconferentie met de deelnemers zou de wederzijdse kennis vergroten en rust brengen onder de deelnemers.
Bibliotheekmedewerkers zijn meestal nogal van de inhoud, van het dieper inwillen gaan op de zaak, en op zo'n bijeenkomst zou dat kunnen.
Het moeilijkste vond ik echter het tempo van de cursus: het ene mooie onderdeel had ik nog maar nauwelijks opgeslagen, of de volgende stap moest alweer worden gemaakt.Ik ben daardoor te oppevlakkig gebleven bij onderdelen als Flickr, Del.i.cious en nog wat zaken. Mar goed: het leven bestat ook uit keuzes maken.
Ik ga afsluiten: ik sluit mijn accounts bij een paar websites af-dat geeft rust, en ga verder met met de uitbouw van Facebook, Twitter en : vooral het rijp maken van de OBA voor het Sociale netwerken met klanten en personeel.Want naast het fysieke leven bestaat ook het virtuele leven -maar besef: die virtuele klanten zijn levende wezens-ze zijn zichtbaar vanaf de tallzoe hardwaremogelijkheden.
Sorry voor dit laatste slechts geschreven blog-op mijn Facebook staat nog een mooi filmpje over het nut van openbare bibliotheken- overgenomen van @tenaanval o[p Twitter!
Het ga jullie, fysiek en digitaal, goed!

1 opmerking:

Hans zei

nou, Leo, nog net binnen de tijd gefinished! Gefeliciteerd! Ik ben het met je eens, dat het veel tijd kost om de dingen allemaal grondig te onderzoeken. Maar dit is natuurlijk pas het begin. Als we 'dingen' daadwerkelijk gaan toepassen in ons dagelijks werk, zullen we pas echt de volledig potentie van sommige toepassingen ontdekken. Hopelijk krijgen we de gelegenheid hiermee te experimenteren. Het is onmogelijk voor ieder van ons om alle 'dingen' daadwerkelijk te gebruiken en toe te passen. Kies voor dat 'ding' dat voor jou op dat moment en voor dat doel het meest geschikt is en experimenteer ermee. Het belangrijkste is, dat we met veel nieuwe dingen hebben kennisgemaakt en er veel interessants over hebben kunnen lezen. Het is goed dat jij het meteen oppakt bij het communicatieplein, c.q. projectgroep interne communicatie. Het worden (of blijven)interessante tijden voor de bibliotheek!